Bij Het Nieuwe Werken gaat het gesprek al snel over veranderen van gedrag. Een nieuwe kantoorindeling, flexibel werken of het invoeren van nieuwe technologie… Het is pas succesvol al de mensen er ook echt goed mee werken. Maar hoe verander je mensen?
Volkswagen heeft The Fun Theory ontwikkeld. Onder het motto ‘Fun is the easiest way to change’ tonen zij in een aantal filmpjes hoe je het gedrag van mensen kunt beïnvloeden door de nadruk te leggen op het ‘fun’ element.
Hoe zorg je dat mensen meer de trap nemen? Hoe krijg je het voor elkaar dat mensen hun afval niet op straat gooien maar in de afvalbak? Inspirerende video’s voor iedereen die zich bezighoudt met verandering.
Hopelijk binnenkort meer videos op de website van de The Fun Theory.
Bron: The Fun Theory van Volkswagen
“De ene verandering legt altijd de grondslag voor de verandering die erop volgt”, Machiavelli
dinsdag 13 oktober 2009
dinsdag 14 juli 2009
Wat moet je nu met Twitter?

Hieronder een aantal fragmenten uit de beleidsnotitie van NOS over Twitter.
'Real time' nieuws overal en altijd beschikbaar
De verkiezingen in de Verenigde Staten en de vliegramp op Schiphol toonden aan dat de zogenaamde ‘social media’ een steeds belangrijkere rol gaan spelen in het dagelijkse journalistieke proces.
We focussen nu even op Twitter, maar de uitgangspunten gelden voor elke internettoepassing met vergelijkbare functionaliteit. Waar het om gaat is dat Twitter een voorbeeld is van het ‘real time web’, waarbij we met simpele middelen en techniek doorlopend in contact kunnen staan met elkaar en elkaar op ieder moment door middel van tekst, video en foto’s kunnen laten weten wat er gebeurt. Doordat tegelijkertijd het mobiele internet aan het doorbreken is, wordt dit effect nog verder versterkt. Mensen zijn ook onderweg doorlopend ‘connected’. Nieuws en informatie is overal en altijd beschikbaar.
De extra ogen en oren van Twitter laten zich vooral gelden op Breaking News-momenten. We hoeven niet per se te wachten totdat een verslaggever ter plekke is en kan gaan berichten. Op Twitter is het verslag al begonnen.
Nieuwswaarde en betrouwbaarheid
Twitter biedt ook een waterval aan herhalingen, verwijzingen, speculatie en niet geverifieerde informatie. Vermoedens worden als feit gepresenteerd en men kakelde elkaar maar na. Te veel, en te veel van hetzelfde waardoor het moeilijk is om aan betrouwbare informatie te komen. Twitter is een geweldige bron van tijdsgebonden informatie die anderen met je willen delen (waar staan de files, een televisieprogramma dat begint, hoe is het weer aan de kust?). Geruchten en roddels verspreiden zich op die manier ook razendsnel over het internet en voordat de professionele journalistieke een verhaal heeft kunnen checken, zijn grote groepen mensen via sociale netwerken als Twitter al op de hoogte.
Voor een journalistieke organisatie als de NOS is dit een interessante uitdaging, maar hier ligt een geweldige nieuwsbron voor het oprapen. In dat dichte bos staat wel degelijk die boom met unieke, ware informatie. Net dat ene beeld, of die ene ooggetuige, de gouden tip, of de rake verwijzing naar een betrouwbare bron. Als nieuwsorganisatie moet je het in dergelijke gevallen niet laten aankomen op toevalligheden, maar dien je structureel te controleren en te checken voordat je die informatie aan je publiek presenteert. Is Twitter een medium van razende snelheid, dan geldt juist hier de check-double check omdat het gevaar van fouten nadrukkelijk op de loer ligt.
De kracht van nieuwe media
Belangrijk om niet uit het oog te verliezen, Twitter is geen vervanging van het journalistieke ambachtswerk. Twitter is een aanvullend middel, zoals weblogs dat ook zijn. We zouden oerstom zijn wanneer we dit ontginnende terrein negeren, omdat nieuwe media nu eenmaal de oude media meer betrouwbaar en dus nog beter kunnen maken.
Te denken valt aan invoering van dit soort nieuwsbronnen als structureel onderdeel van de garende redactie. Vooral bij groot nieuws ligt hier een snel gevulde poel aan informatie. Je hoeft er niet naar op zoek, je moet alleen goed uit je doppen kijken. Bij NOS Sport zijn inmiddels ook de eerste toepassingen ontwikkeld. In de nieuwe site van de Tour de France bijvoorbeeld is een aparte sectie opgenomen met de wetenswaardigheden van alle Twitterende renners.
Zie ook:
- NOS: Twitter en de NOS, de Notitie
- Wielrenners uit de Tour de France 2009 op Twitter (bron NOS Tour 2009)
.
donderdag 18 juni 2009
Een nieuwe manier van communiceren

Met een paar simpele acties weet je wie er beschikbaar is en heb je snel een eerste afstemming. Voor een algehele afstemming start je met net zo veel gemak een videoconferentie.
Wie is er beschikbaar?Je logt in op jouw computer. Een beschikbaarheidoverzicht toont op basis van de agenda’s waar mensen zijn en wie er online zijn. Voor iedereen online wordt getoond wie beschikbaar is, in gesprek of niet gestoord wil worden. Voor iedereen die tijdelijk niet beschikbaar is stel je een notificatie in die meldt wanneer de persoon weer beschikbaar is.
Een snelle afstemming!
De techniek zorgt voor integratie van (mobiele) telefonie, internet en spraak & beeld. Vanaf de computer kun je personen bellen. Wordt de telefoon niet opgenomen dan word je automatisch doorgeschakeld naar een ander (mobiel) nummer, een collega of de voicemail. De mensen die online zijn kun je direct bereiken via chat, spraak en/of beeld.
Virtueel vergaderenMet dezelfde techniek start je een teleconferentie of videoconferentie. Gewoon vanaf de bank in de huiskamer als je wilt. Een conferentiecamera, zoals Microsoft Roundtable, biedt de mogelijkheid om waar mogelijk met een aantal mensen fysiek bij elkaar te komen, waarbij de overige mensen virtueel via een beeldscherm aanwezig zijn.
Video 1: ‘Saskia’, jouw virtuele assistenteVia de bovenstaande link kom je bij ’Saskia’. Zij vertelt hoe technologie een aantal functies van een assistent kan overnemen. Hou de telefoon bij de hand…
Video 2: De handelingssnelheid van baggerbedrijf Dutch WaterworksVia de bovenstaande link kom je bij baggerbedrijf Dutch Waterworks. Een onverwachte uitdaging vraagt om snelle afstemming tussen het wereldwijd verspreide team.
Tijdzones en locaties vervagen. Sneller reageren. Geen last meer van fileproblematiek. Het zal niet alleen klanten, maar ook collega’s bekoren.
De technologie is er klaar voor, en jij?
Zie ook:
- De nieuwe manier van communiceren en samenwerken
- Het nieuwe vergaderen
- Microsoft Roundtable
.
Rabobank verandert van werkstijl

Klanten veranderen. Ze zijn minder loyaal en Internet maakt het eenvoudig om banken met elkaar te vergelijken. Werknemers veranderen. Zij zijn niet meer hun hele leven loyaal aan een organisatie. Ze zoeken zingeving in hun werk en een goede balans tussen werk en privé. Informatie- en communicatietechnologie verandert snel en heeft een enorme invloed op ons leven gekregen.
Rabobank loopt voorop in deze ontwikkelingen en is in 2006 gestart met Rabo Unplugged. Bij Rabo Unplugged kiezen medewerkers zelf waar, wanneer, met wie en met welke middelen ze het snelst tot het beste resultaat voor de klant kunnen komen. Dat heeft consequenties voor het management, dat zich ontwikkelt van control & command naar coaching & richting geven. Onnodige regels verdwijnen ; medewerkers worden steeds zelfstandiger.
In 2010 trekt Rabobank met ruim 5.000 medewerkers in het nieuwe bestuurscentrum. Het bestuurscentrum wordt gebouwd volgens de uitgangspunten van Rabo Unplugged en dat betekent dat er niet voldoende ‘vierkante meters per medewerker’ zijn om alle medewerkers een eigen werkplek te geven. Beneluxstaete in Utrecht is een pilotomgeving met alle faciliteiten die in het nieuwe bestuurscentrum te vinden zijn. Hier werken 500 medewerkers op 250 werkplekken met 100 aanvullende flexplekken. In Beneluxstaete leert Rabobank wat werken volgens Rabo Unplugged echt inhoudt.
Bekijk de video over Rabo Unplugged en Beneluxstaete.
Bron:
- Beneluxstaete, leren van Rabo Unplugged, uitgave van Rabobank Nederland
- Microsoft Referenties; Rabobank omarmt het Nieuwe Werken met Rabo Unplugged
.
Bron:
- Beneluxstaete, leren van Rabo Unplugged, uitgave van Rabobank Nederland
- Microsoft Referenties; Rabobank omarmt het Nieuwe Werken met Rabo Unplugged
.
Abonneren op:
Posts (Atom)