vrijdag 3 april 2009

Facilitaire visie op Het Nieuwe Werken

Tijdens een van de sessies over Het Nieuwe Werken waren we te gast bij Facilicom. Facilicom heeft een nieuw hoofdkantoor laten ontwikkelen, waarbij de facilitaire kijk van Facilicom op Het Nieuwe Werken voorop stond.

Facilicom is een Nederlandse onderneming met ruim 30.000 gespecialiseerde medewerkers in facilitaire diensten verdeeld over verschillende werkmaatschappijen (waaronder Gom, Breijer en Trigion). Het nieuwe gebouw is een inspiratie voor een fysieke vertaling van Het Nieuwe Werken.

DuurzaamheidBij de ontwikkeling van het kantoor stond duurzaamheid hoog op de lijst met een geavanceerde temperatuurregeling als resultaat. Zomers wordt er koud water uit de grond opgepompt en door het koel/verwarmingsysteem geleid. De automatische zonwering vormt een sluis, hier wordt de warmte opgevangen en via het verwarmingssysteem afgevoerd en in de grond onder het kantoor opgeslagen. In de winter wordt het warme water opgepompt en het afgekoelde water opgeslagen. De energiezuinige oplossingen hebben Facilicom een EPA (=Energie Prestatie Advies) A++ opgeleverd. De gasrekening van Facilicom is zo goed als nihil.

Facilitair beheerhet kantoor is opgebouwd uit genummerde units. Iedere unit kan afzonderlijk worden beheerd en heeft eigen verwarming, verlichting en aansluitingen voor stroom, netwerk, telefoon. Een kantoorkamer bestaat uit 1 of meerdere units afhankelijk van de plaatsing van de muren. Doordat alle voorzieningen gekoppeld zijn aan de genummerde unit bestaan er geen misverstanden over de locatie bij het patchen van een verbinding, het oplossen van technische problemen, reparaties of zelfs het vervangen van een lamp.

CateringVanzelfsprekend is er door Facilicom veel aandacht besteed aan facilitaire efficiƫntie. De vitrine, en tevens koeling, is afsluitbaar. Zuivel en beleg hoeft niet te worden verplaatst naar een koelkast. De vitrine wordt gesloten en alle producten blijven automatisch gekoeld tot de volgende dag.
De kantine en keuken zijn open, waardoor er constant oogcontact is tussen medewerkers en het bedienend personeel. Aan de ene kant zeer klantvriendelijk en aan de andere kant leidt het automatisch tot ‘braaf’ gedrag. Van iedere medewerker wordt verwacht dat deze de eigen lunch aanslaat, afrekent en opruimt. De wetenschap dat er altijd iemand kan meekijken dwingt automatisch eerlijkheid en (opruim)discipline af.

SchoonmaakNog meer slimmigheid bij het schoonhouden van de kantoren. Grote prullenbakken zijn overbodig. Een simpele bureaulade dient als afvalsysteem voor papier. Voor het resterende afval hangt, op een handige hoogte, een klein (geur) afsluitbaar afvalbakje.
De kasten, wandprullenbak en vensterbanken hebben en schuine kant. Dit voorkomt dat er vuil op blijft liggen, maakt het onmogelijk om er mappen of andere troep op te plaatsen en dwingt tot opruimen. Vervuiling wordt voorkomen en vuil wordt minder storend. Eens per week schoonmaken is voldoende en levert daarmee een aanzienlijke besparing op schoonmaakkosten.


Naast de fysieke invulling heeft Facilicom bewust ingezet op de mentale aspecten Openheid en Volgzaamheid. Een schone omgeving nodigt uit om schoongehouden te worden.


Zie ook:
- Het boek ”Het facilitaire kantoorgebouw”.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Translate site to: