woensdag 18 februari 2009

De misleiding van "Het Nieuwe Werken"

Sinds de kennismaking met "Het Nieuwe Werken" staat de kreet me tegen.
Als verkoopargument is het best een goede slogan. Het roept de mysterieuze gedachte op rond iets "Nieuws"en "Werken", zonder dat het iets zegt over de invulling. Voor verkooporganisaties en consultants het ideale rookgordijn om ongemerkt een breed scala van producten en diensten bij hun klant naar binnen te kruien. Voor klanten een angstaanjagende doos van Pandora. Brandend van nieuwsgierigheid verwacht iedere klant na het openen van de doos te worden overladen met ellende.


Terughoudendheid is geboden. “Het Nieuwe Werken” suggereert dat je de hele organisatie overhoop gaat halen en een enorme investering moet doen voor "iets nieuws". Laat je door Microsoft inspireren en je wilt een nieuw kantoorpand neerzetten. Vraag het een infrastructuurspecialist en je bent als snel je hele serverpark aan het virtualiseren en firewalls aan het inrichten. Zonder de vraag te kennen is het antwoord "Portal" of "Unified Communications". Jammer, want hiermee roept “Het Nieuwe Werken” een verkeerde associatie op. Een drempel die tegenwerkt om tot concrete stappen te komen.


Jammer, want “Het Nieuwe Werken“ gaat niet over “nieuw”. Het gaat over “anders”. Hoe kun je als bedrijf succesvol blijven opereren in een veranderende omgeving? “Het Nieuwe Werken” gaat zeker niet over nieuwe techniek. Het is een veranderingsvraagstuk dat ontstaat door veranderingen in de omgeving en veranderende behoeften. De techniek kan die veranderingsbehoefte ondersteunen, maar is niet leidend. Het werkelijke vraagstuk is “wát moet er veranderen en hóe voer je de verandering succesvol door”.


Gebruik gerust de kreet Het Nieuwe Werken. Zal ik ook gewoon blijven doen. Maar begrijp goed dat de nadruk ligt op “werken”; zo optimaal mogelijk je werk blijven doen in een veranderende wereld. Gewoon “lekker werken” …

3 opmerkingen:

  1. Zoals ik de term 'nieuw' altijd heb gelezen = de oude manier is fout. En daar zit voor mij dus ook het verkeerde verkoopargument in. Net als je zelf stelt; het is niet 'nieuw' maar anders. Bij veranderingen op het gebied van manieren van werken geldt voor mij nog steeds: stel vast wat er (heel) goed ging en welk onderdeel voor verbetering vatbaar is. Gooi niet het kind...etc.

    Met technische ondersteuning kun je makkelijker informatie vergaren en delen. Daadwerkelijk handwerk blijft echter bestaan. Niemand drinkt tenslotte digitaal water; dan gaat je dorst echt niet weg!

    Zo is het voor mij ook met werken. Sommige werkzaamheden blijven bestaan en moeten gewoon uitgevoerd worden door mensen. Daar kan geen enkele machine tegenop.
    Susan van Dijen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hememaal mee eens. Sommige mensen willen of kunnen niet eens anders. Zolang dat goed werkt en past in de amities van de organisatie... niets aan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fred,

    Moeten wij het dan ook niet "Het andere werken" of "Anders (gaan) werken" gaan noemen?

    BeantwoordenVerwijderen

Translate site to: