donderdag 1 april 2010

Evolutie op de Werkplek

Onze manier van werken verandert. Ook de inrichting van kantoren verandert. Traditionele kantoren zijn ingericht op 9.00-tot-17.00 bureauwerk, terwijl veel kennisintensief werk juist op andere locaties en op andere tijden plaatsvindt. Hoe kun je efficiënter omgaan met kantoorruimte en gelijktijdig kenniswerkers beter faciliteren? Ofwel hoe kun je kosten besparen en toch beter je werk doen? Eneco ging op zoek naar het antwoord.

“Tijdens een bezettingsgraadmeting is gebleken dat maximaal 60% van de werkplekken bezet was”, introduceert Frank Stollman, Manager Architecture. “Toen Eneco heeft besloten een nieuw hoofdkantoor te gaan neerzetten wilden we onderzoeken hoe je mensen efficiënter kunt laten werken en de ruimte beter kunt gebruiken”, vult Martijn Bouman, Sr. Enterprise Architect aan.

De Evolutie van de Werkplek houdt in dat het kantoor geen zitplaatsen maar activiteiten faciliteert. Samen met Productivity Partners heeft Eneco de Evolutie van de Werkplek vormgegeven in een pilot op één van de kantoren van Eneco. 55 Medewerkers van 4 verschillende afdelingen, die elk een eigen vleugel in het Eneco pand bewoonden, werden ondergebracht in het moderne kantoor met slechts 35 werkplekken in 1 vleugel van het kantoor.

Gesteund door een zelfverzekerd management zijn alle medewerkers geïnformeerd en betrokken in een hervorming die niet alleen invloed heeft op de kantoorinrichting, maar vooral invloed heeft op de manier waarop Eneco-ers op kantoor met elkaar samenleven en samenwerken. Na een gedegen onderzoek naar de dynamiek en activiteiten op de afdelingen hebben alle medewerkers een bijdrage mogen leveren aan de vormgeving van de ideale werkomgeving, waarbij de verschillende type werkzaamheden en verschillende werkstijlen waarin medewerkers hun werkzaamheden uitvoeren zoveel mogelijk gerespecteerd zijn.



De resultaten van de pilot zijn verbluffend. De pilot heeft de benodigde investeringen binnen 1 jaar terugverdiend. De nieuwe werkpleknorm van 1 werkplek voor 1,6 medewerkers heeft ruim 35% bespaard op de huisvestingskosten. En dat staat nog los van de besparingen die worden behaald omdat interne verhuizingen niet meer nodig zijn. Alle medewerkers kunnen productiever werken, zijn trots op hun nieuwe afdeling en gemotiveerder dan voorheen.

Productivity Partners biedt ervaring en middelen om doelstellingen te vertalen naar een ideale werkomgeving. Met een gestructureerde aanpak worden management en organisatie bij de hand genomen en ongemerkt meegevoerd naar een nieuwe manier van werken. Maar dit succes was alleen mogelijk door het vertrouwen en de voorbeeldfunctie van het management en de betrokkenheid van de medewerkers. Succesvol veranderen doe je tenslotte zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Translate site to: